loader-logo

Digitale leermiddelen

SCHOOLVISIE OP DIGITALE LEERMIDDELEN

Als school voor wetenschap en techniek zetten we volop in om hedendaags kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden. We kunnen rekenen op onze enthousiaste leerkrachten en administratief personeel. Al vanaf het eerste jaar spelen we in op de interesses en talenten van onze leerlingen en dagen we hen ook uit om die talenten te ontwikkelen.

Het gebruik van (digitale) leermiddelen speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling. We zoeken steeds het juiste evenwicht op van wat we doen op papier en wat we digitaal doen. Voor het ene vak leent het digitaal werken er zich beter toe dan een ander vak. Zo zijn er vakken die uitsluitend werken op papier, andere uitsluitend digitaal of hybride (papier/digitaal). Digitale leermiddelen worden ook ingezet om te remediëren of om aangereikte leerstof in te oefenen.

Onze school heeft niet de intentie om een digitale school te worden want we zijn ervan overtuigd dat er nog steeds plaats is voor papier onder de vorm van zelfgemaakt cursusmateriaal en/of handboeken van uitgeverijen. We willen echter de digitale vaardigheden die de maatschappij verlangt van toekomstige werknemers niet uit de weg gaan. Conform de leerplandoelstellingen en eindtermen willen we dan ook deze vaardigheden aanleren aan onze leerlingen.

We onderschrijven naast het lezen nog twee andere belangrijke vaardigheden namelijk het typen en het schrijven. Daarom hebben we als school gekozen om een digitaal leermiddel (laptop met pen) in te zetten die beiden kan, namelijk typen en schrijven.

Het schrijven staat voor ons voorop, wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het (digitaal) schrijven met de hand beter is voor het geheugen dan typen op een toetsenbord. Om deze reden verlangen we dat leerlingen (digitaal) schrijven, om onder meer notities te nemen in de les, samenvattingen te maken, om te studeren of een digitaal boek in te vullen.

Kostenbesparend werken zonder aan leskwaliteit in te boeten is voor onze school heel belangrijk. Daarom maken wij weloverwogen keuzes en dit steeds in overleg met onze leerkrachten. Het valt echter voor dat we bij bepaalde uitgeverijen niet alleen een digitale licentie kunnen afnemen en we verplicht zijn ook het papieren handboek af te nemen.

Dat zorgt voor situaties waarbij het papieren handboek niet gebruikt wordt wanneer er digitaal gewerkt wordt. In deze gevallen kan het papieren handboek gebruikt worden om oefeningen opnieuw te maken of bij het studeren.

We blijven erop aandringen bij de uitgeverijen om scholen blijvend de keuze te geven om digitaal te werken of op papier en afhankelijk van de keuze dit aan een competitieve prijs.

Samen met onze leerkrachten en administratief personeel geloven we op deze manier onze leerlingen de vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om hun talenten te ontwikkelen.